Ponti Loren

Sommige liefdesaffaires zijn begonnen op de werkvloer. Een schoolvoorbeeld is die tussen Carlo Ponti  en Sophia Loren (die toen nog Sophia Lazzaro heette). Het was trouwens niet de eerste vrouw die Ponti op z’n werk ontmoette; als jurylid van schoonheidswedstrijden leerde Carlo Ponti ook zijn eerste vouw Giuliana Fiastri kennen met wie hij in 1946 was getrouwd. In Italie kon je natuurlijk niet scheiden maar uiteindelijk is het met veel kunst-en en vliegwerk goed gekomen en heeft het huwelijk, dat in 1962 gesloten werd ‘met de handschoen’ in Mexico, stand gehouden tot Ponti op 94-jarige leeftijd in 2007 overleed.  Carlo beloofde Sophia ‘het mooiste huis’ ter wereld: Villa Sara bij Rome. Hollywood-stijl maar dan echt oud.

In 1964 is het Amerikaanse blad Life Magazine op bezoek geweest voor een fotoreportage (we zien hier op de foto Carlo en Sophia in een van de vijftig kamers). Het huis mag er inderdaad wezen en de klassieke inrichting ook maar wat er in de foto-reportage niet te zien is zijn enorme collectie moderne kunst; van Picasso tot Dali. Allemaal topstukken maar als er een doek is dat de aandacht meeste trekt dan is het wel een Francis Bacon uit 1956 dat in 2007 (het jaar dat Ponti overleed) geveild werd bij Christie’s in Londen voor een recordbedrag. Het bracht 14 miljoen pond op; het hoogste bedrag afgehamerd voor een Bacon. Waarom is dat dat werk zo opmerkelijk? Het gaat om ‘Study for Portrait II’, geschilderd in 1956 en het stelt de Paus (!) voor, de geestelijke die nota bene verantwoordelijk was voor het dwarsbomen van Ponti’s scheiding en tweede huwelijk dat met veel knip- en plakwerk moest worden geregeld. Study for Portrait II is wel omschreven als een verbeelding van de sympathieke kanten van de paus als een tragische held die overdonderd is door krachten van buitenaf. Zou Bacon aan het huwelijk van Ponti en Sophia hebben gedacht tijdens zijn scheppende arbeid?

 

This entry was posted in Cultuur, Italië. Bookmark the permalink.