Morgante

Wie Florence bezoekt komt niet om deze dwerg heen. Zowel op een schilderij (Agnolo Bronzino) in het Uffizi museum als in de vorm van sculptuur (Valerio Cioli) in de schitterende tuinen van Boboli bij het Piazza Pitti. Model voor deze corpulente kleine man (als een Boeddhabeeld zittend op een schildpad beduidend steviger dan op het doek) stond de lievelings hofnar van Cosimo I de’ Medici: Braccio di Bartolo die beter bekend als Morgante (naar een populair gedicht van Luigi Pulci uit de 15e eeuw).  In 2010 is het doek grondig hersteld want het was nogal verminkt in de 18e eeuw; zijn lichaam was met wijnbladeren bedekt. Op de schilderijen zien we hem tijdens de jacht (de uil op zijn schouder diende om vogeltjes te vangen) er is nog een tweede doek in dezelfde pose: gezien van achteren alsof de schilder ons wil laten zien hoe een dwerg er precies uitziet en, naar het schijnt, om te demonstreren dat een schilderij eigenlijk beter in staat is om de werkelijkheid te tonen dan een beeldhouwwerk. Een schilderij was ook veel goedkoper.

Morgante mag dan wel de favoriete hofnar zijn geweest (er waren vele dwergen destijds die de elite aan het hof moesten vermaakten) hij werd alles behalve respectvol behandeld. Tot de ernstigste vernederingen hoort de gevechten die hij moest voeren met een aap.

Comments are closed.