Liefdesbrief in Toscane

Dat de liefdesbrief van Johannes Vermeer veel bekender is dan die van Federico Andreotti hoeft geen betoog. De schilderijen van beide heren verkeren niet ergens tussen kunst en kitsch maar zijn kunst en kitsch. Toch is er een onvermoede overeenkomst, beide schilders zijn gevoelig voor nostalgie. Nostalgie zit meestal in de hoek van de kitsch maar de grote Vermeer schilderde zijn modellen in kostuums van 100 jaar oud en dat deed Andreotti ook. Vermeer brak ook een lans voor het traditionele schildersvak en zag een bedreiging van de lens als hulpmiddel voor een realistische weergave. Andreotti´s neo rococo komt eerder voort uit een drang om schoonheid te behouden voor de eeuwigheid. De aristocratie met al haar decorum verkeerde in zwaar weer in het begin van de 20e eeuw. Schilders maakten dankbaar gebruik van fotografie; zelden zo zichtbaar als in de hier afgebeelde lieftallige pose.

Hoewel hij in zijn tijd zeer gewild was, vooral in artistocratische kringen, valt wegens gebrek aan informatie bar weinig te zeggen over Federico Andreotti. Hij werd geboren in 1847 in Florence -stierf in 1930- en was een gevierd schilder die vele prijzen en academische aanstellingen in de wacht sleepte. Hij was en voque in de hoogste kringen. De kans is nihil dat een Vermeer en een Andreotti op korte termijn naast elkaar komen te hangen. Hoewel niet spotgoedkoop, zijn de schilderijen van Andreotti betaalbaar te noemen. Opmerkelijk is dat schilderijen als van Andreotti vandaag de dag gekocht worden door kunstenaars. De collectie van Andy Warhol bijvoorbeeld laat dat goed zien. Er waren negen dagen nodig om al zijn meuk te veilen, de opbrengst was 20 miljoen dollar. Dat bedrag heeft een veilinghuis met een paar Warhols in een middag bijeen. Het verschil in de prijs per kilo is enorm.

Over de inhoud van de liefdesbrief van Andreotti is niets bekend. Bij Vermeer zien we symbolen voor ´de afwezige man.´ -een zeegezicht en een schilderij met eenzame man op een weg zijn te zien in de achtergrond -. De dame met roze rozen van Andreotti lijkt oog in oog met de gelukkige te staan in een Toscaans landschap. Wat willen we nog meer…

Comments are closed.